بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اقتصاد رفتاری و کاهش مصرف آب

اقتصاد رفتاری و کاهش مصرف آب

اقتصاد رفتاری و کاهش حجم مصرف آب

در سال های اخیر، علم اقتصاد رفتاری، نقش مهمی در سیاست گذاری های عمومی ایفا کرده است. فواید ناشی از تلفیق بینش های گوناگون این علم، توانایی ایجاد راهکارهای سیاستی که آحاد جامعه را به انجام رفتارهایی تشویق می کند که برای خودشان سودمندتر است، اما اغلب به دلایلی از انجام آن رفتارها اجتناب می کنند را به وجود می آورد.


برجسته سازی


مهم ترین عنصر (مولفه) رفتاری که در ابتدای این گزارش باید در نظر گرفت، برجسته سازی است. اغلب اشخاص، منابع شناختی محدودی دارند. ما همزمان قادر به تفکر در خصوص تمام چیزها نیستیم. اهمیت تصمیم گیری و رفتار در این است که جمع آوری تمام واقعیت های مربوطه و ارزیابی آن ها برای تصمیم گیری بسیار دشوار است و انجام آن، مستلزم زمان و تلاش های آگاهانه متعددی است.


 برای بیش تر تصمیم های روزمره (به خصوص تصمیم های سریع)، اشخاص از اطلاعاتی استفاده می کنند که به سهولت به ذهن خطور می کند و از این اطلاعات برای تصمیم گیری بهره می برند، که در علم اقتصاد رفتاری و روانشناسی، به صورت گسترده به آن ها اشاره شده است.


 این فرآیند به این صورت توصیف می شود که انسان ها از مسایل برجسته (حسی یا فکری) در فرآیند تصمیم گیری استفاده فراوان می کنند، در حالی که مسایل غیر برجسته (بیداهمیت) را در فرآیند تصمیم گیری حذف می کنند، که در نتیجه آن، برجستگی بر رفتار نیز تاثیر می گذارد.


شیوه های متعددی برای برجسته کردن (اهمیت) یک موضوع وجود دارند، اما شاید ساده ترین آن ها ارایه اطلاعات قابل ملاحظه تری در خصوص موضوع مورد نظر باشد.


برای نمونه، ترس نسبی برخی اشخاص از حمله کوسه ها، مانع از شنا کردن آن ها در دریا می شود، در حالی که همین اشخاص هیچ ترس و تردیدی در رانندگی ندارند، با این که احتمال آسیب دیدن از حوادث رانندگی، به مراتب خیلی بیش تر از احتمال حمله کوسه ها است (لبیت و دابنر 2009).


این موضوع را می توان این گونه توجیه کرد که حمله کوسه ها، اغلب تبدیل به سرفصل نخست اخبار می شوند، در حالی که تصادف های جاده یی به طور عمده این گونه نیستند.


نتیجه این که در ذهن بسیاری از اشخاص، حملات کوسه ها به احتمال نسبت به تصادف های رانندگی برجسته تر (با اهمیت تر) است که سبب ترس افراد زیادی از شنا کردن در سواحل دریا می شود، در حالی که آن ها نسبت به رانندگی هیچ ترسی و هراسی ندارند.


 رسانه اقتصادی اجتماعی دورنمای اقتصاد

سید حسین سجادی فر، پژوهشگر اقتصاد آب و محیط زیست

محمد داودآبادی، کارشناس آب و فاضلاب 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده